Home » Festival @ Cluj » Cronica TIFF 2014: Catedralele culturii

Cronica TIFF 2014: Catedralele culturii

Proiectia speciala din cadrul TIFF, “The Cathedrals of Culture”, poarta spectatorul intr-o excursie de aproximativ 3 ore in aproape toata lumea, timp in care te simti vizitator al celor mai impresionante cladiri-monument ale culturii.

Proiectia 3D debuteaza cu prezentarea Filarmonicii din Berlin, o capodopera arhitecturala si prima sala de spectacole care are in plan central orchestra (“music as the focal point”, Hans Scharoun) si a carei acustica a fost proiectata de catre arhitectul Hans Scharoun, ale carui viziuni socialiste se regasesc din plin in aceasta minunatie incarcata de istorie si martora la caderea Zidului Berlinului.

0

Urmeaza o calatorie virtuala printre catastifele Bibliotecii Nationale Ruse din Saint-Petersburg, cea mai mare biblioteca din lume care adaposteste in jur de 36 de milioane de exemplare, printre care toate cartile publicate vreodata in Rusia, inclusiv un exemplar de rezerva pentru fiecare exponat (“a book behind every book”). A fost proiectata de catre arhitectul Yegor Sokolov si data in folosinta publicului in anul 1795. Experienta 3D aproape permite atingerea rafturilor si a filelor prafuite, pe o coloana sonora presarata cu fragmente din Dostoievski, Bunin, Gogol, Epicur si Brodski.

2

Al treilea popas: in Norvegia, la Halden pasim intre zidurile imense ale unui loc de detentie cu totul aparte: cea mai umana inchisoare de maxima securitate din lume. Proiectul apartine arhitectului Erik Møller. Cladirea si-a primit primii locatari in 1 martie 2010, avand o capacitate de 252 prizonieri.

Si cum de la privarea de libertate la stiinta e doar un pas, ajungem la Institutul Solk pentru Studii Biologice din San Diego, California. O creatie rezultata dintr-un parteneriat de succes dintre omul de stiinta Jonas Salk si arhitectul Louis Kahn, o noua paradigma pentru documentare stiintifica si colaborare, o “facilitate demna de vizita lui Picasso” (Jonas Salk).

9

Oslo Opera House este urmatoarea gazda a culturii. Cladirea a fost construita in 5 ani (2003-2007) si doar in primul an de la inaugurarea regala 1,3 milioane de vizitatori i-au trecut pragul. Stagiunea de primavara a anului 2014 propune 171 de spectacole si 20 de premiere de opera si balet! Un miracol arhitectural premiat: World Cultural Buiding in anul 2008 si International Arhitecture Award in 2010.

10

Destinatia finala: controversatul Centru Pompidou din Paris. Nasterea sa a avut loc in 1969, cand presedintele Pompidou a decis ca zona Beaubourg a Parisului sa fie dedicata unei constructii care sa reuneasca diverse discipline culturale. A fost lansata o competitie la nivel mondial, in urma careia a fost ales proiectul propus de trei arhitecti asociati: 2 italieni, Renzo Piani si Gianfranco Francini si englezul Richard Rogers. Daca la inaugurare centrul era comparat cu o rafinarie, acum e considerat una dintre emblemele secolului 20 in domeniul arhitectural. Acest centru multi-cultural reuneste arta in diverse forme de la origini pana la neomodernism, cu expozitii care uimesc si intriga vizitatorul.

11

(A consemnat: Oana Dobrican)